Konferencia a reális roma médiaképért

2011. december 1-én a Kino mozi ad otthont annak – a filmvetítéssel egybekötött - konferenciának, mely  Partners Hungary Alapítvány és szakmai partnerei, a Roma Sajtóközpont és a Roma Produkciós Iroda által 2010 júniusa és 2011 decembere között megvalósított médiaprogramok eredményeiről számol be a szélesebb szakmai közönség számára. A programok célja az volt, hogy hozzájáruljanak a többségi média reális roma-ábrázolásához, és növeljék a korszerűen képzett roma médiamunkások számát.

Az elmúlt másfél évben 12 fő fiatal, tehetséges roma munkanélkülit készítettünk fel a médiamunkára (OKJ-s képzés keretében), gyakorlati képzésükre a mainstream sajtó szerkesztőségeiben került sor. 6 fiatal szakképzett roma médiamunkás nagy közönséget vonzó médiumokban való elhelyezését és munkaerő-piacon történő min. 8 hónapon tartó bennmaradását vállaltuk, de a másik hat hallgató elhelyezkedést is támogatjuk. A program eredményeképpen jelenleg 8 fiatal roma újságíró dolgozik az MTV, MTI, RSK, SanomaMédia és sport365.hu szerkesztőségeiben.

A gyakorlatot és foglalkoztatást végigkövette egy attitűdmérés, a többségi média romákról alkotott képéről. Az eredményekkel a roma médiamunkások foglalkoztatásának szükségességét kívánjuk nyomatékosítani.

A roma gyakornoki programmal párhuzamosan zajlott a roma médiaprogramunk is, mely kampány elemeket (guruló emlékmű projekt, ARC kiállításon való részvétel), írott sajtótermékek, rádiós és televíziós műsorok gyártását és megjelentetését tűzte ki célul. A projekt eredményeképpen több száz médiaproduktum kerülhetett a nagyközönség elé, ebből néhány a most megrendezésre kerülő zárókonferenciánkon is látható lesz.

A zárókonferencián bemutatjuk a roma médiaprogramunk céljait és eredményeit, a projektben megvalósult legfrissebb roma médiakutatás eredményeit (Szélre tolva - Extremizált tematika és beszédmód, párhuzamos igazságok a roma médiaképben), a szekcióüléseken pedig feldolgozzuk a gyöngyöspatai események médiafogadtatását, valamint arra keresünk választ, hogy lehet-e a társadalmi előítéleteket kampányeszközökkel csökkenteni.

A konferencia részletes programját letöltheti itt, ill. a http://www.partnershungary.hu/ oldalon.A projekthonlap http://www.amenca.hu/ nyitóoldalán mini-közvélemény kutatást indítottunk. Az internetes szavazás kérdése: „Ön szerint csökkenthetők-e társadalmi célú reklámokkal a kisebbségekkel szembeni előítéletek?”